Rabu, 31 Disember 2008

Tahun Baru

Sebentar lagi jam akan menunjukkan pukul 12.00 malam. Ini bermaksud, telah bertukarlah angka pada digit 'sa' daripada 8 kepada 9 apabila kita menulis tahun nanti. Ini juga bermaksud semakin pendek umur kita semua. Mungkin ada yang telah 'berkemas-kemas', atau mungkin ada di kalangan kita yang telah 'menyiapkan 'kain-baju' dan sedang menanti masa untuk 'dijemput' entah bila. Maka, entah apalah 'bekalan' yang kita ada ini mencukupi atau sekadar selangkah sahaja. Itu semua hanyalah Allah dan kita sahaja yang mengetahui.

Hari ini juga kita telah 3 hari berada di dalam tahun 1430 hijrah. Macam mana kita kira, macam mana kita darab, macam mana kita hitung pun, umur kita tak akan jadi panjang. Yang pastinya, umur kita semakin pendek. Semakin banyak pula tanggungjawab yang perlu kita pikul. Entah bila hendak selesai, bagaimana hendak selesai, satu soalan yang pastinya tidak ada jawapan.

Bila tiba tahun baru, macam-macam azam kita buat, yang belum tentu tercapai atau tidaknya. Azam itu penting, kata seorang kaunselor. Ianya umpama 'target' semasa menembak. Kalau tak ada target, peluru kosong pun boleh tembak. Kita dengar bunyi sahaja la.

Sepanjang tahun 2008 ni, banyak peristiwa yang berlaku mewarnai kehidupan kita. Semua itu adalah satu sessi 'persekolahan', yang mengajar erti kehidupan untuk kita menjadi lebih matang dalam merencana masa depan kita.

Hidup kita umpama sekumtum bunga. Semasa kudup, kita dijaga oleh tampuk supaya tidak dirosakkan oleh serangga. Apabila kita kembang, masa itulah seharusnya kita beringat yang kita sedang mencapai puncak kehidupan, yang penuh dengan cabaran dan dugaan. Serangga dan kumbang menjadi musuh. Ada yang baik dan ada yang sebaliknya. Apabila hujung hayat, kita akan layu, dan tidak menarik perhatian lagi, dan akhirnya gugur ke bumi.

Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1430 dan Tahun masehi 2009. Semoga pada tahun ini segala amalan kita lebih berkualiti, lebih banyak diterima Allah dan dihindarkan kita daripada malapetaka. Insya-Allah.

Tiada ulasan: