Rabu, 17 Disember 2008

Apa Khabar Orang Kampung?

Minggu lepas, aku berpeluang menghabiskan cuti selama 4 hari di kampung halaman. Balik kampung semperna hari raya aidiladha. Sebelah utara sekarang ini mungkin sedang kamarau. Semasa aku balik tempoh hari, panas sangat terik. membahangnya semacam saja jika dibandingkan dengan panas di tempat aku sekarang ini.

Lima, enam bulan yang lalu aku pasti, ramai orang yang perasan tentang harga getah yang melabung tinggi. Kalau tidak silap, mencecah hingga RM4 lebih sekilogram bagi getah beku atau 'skrap'. Pada masa itu, macam-macam cerita tentang penoreh getah ini. Ada yang kita dengar boleh beli kereta 'cash', maklumlah pendapatan mencecah 2 kali ganda gaji orang berkelulusan diploma sebulan.

Sejak harga minyak jatuh kebelakangan ni, harga getah juga turut menjunam. Memang ada kaitan antara semua barang ini. Minyak naik, getah naik harga, kelapa sawit naik harga, emas naik harga, dan yang paling banyk sekali naik dan terus menerus naik hingga ke hari ini ialah barang-barang keperluan. Baru semalam beli susu tepung harganya RM19.80, besoknya tengok dah naik RM22.50! Yang syoknya, bila harga minyak turun, semua hasil mahsul orang-orang kampung cari makan ni pun turut menjunam harganya. Bukan turun sikit grafnya, dah berjela-jela atas lantai keluknya! Yang tak turun-turun ialah harga barang-barang makanan dan keperluan. Bayangkan, harga ikan kembung pelaling ( tempat aku di Kedah panggil ikan 'temenung' ) boleh mencecah RM7 sekilo. Dulu pakai masuk dalam pinggan. 2 pinggan RM3 sahaja. Ikan bukan main segar lagi, masih hijau dan berlendir baru naik dari laut.

Suatu pagi, ayah aku ni nak kutip 'skrap'. Aku kata tak payahlah. Nanti aku pergi ke pekan Jeniang,belanja barang-barang apa yang patut. Katanya, skrap tak boleh lepa sekarang ni. Kalau kita lambat kutip, 'orang' tolong kutip. Itu lagi satu masalah dekat kampung sekarang ni. Pantang ada benda yang boleh buat duit sikit, pasti 'pindah milik' dalam masa semalam sahaja. Biasanya kalau 2 hari menoreh macam tu, dapatlah lebih kurang RM90.

Pagi itu, ayah aku balik dengan muka yang sugul. Katanya dapat RM24 sahaja hasil jualan getah tadi! Daripada harga RM3.80 jatuh ke RM0.80 sekilogram. Berapa punya banyak lari! Kalau dulu sekali jual getah, dapatlah belanja barang dapur untuk seminggu. Lepaslah beras sekampit 10 kg, gula, kopinya. Sekarang, beras cap rambutan sekampit pun tak lepas sekali jual getah! Siapa kata hidup di kampung belanja murah.............

Bayangkan keadaan ini yang nak ditanggung oleh orang-orang kampung. Tidak lama lagi sekolah nak dibuka. Buku dan baju sekolah nak dibeli. Kata yuran dah tak ada, tapi kalau hari pertama sekolah tu, 'Bayaran Tambahan' ada juga. Lebih mahal daripada yuran dulu lagi. Mulut anak-anak dan isteri yang tak sekolah juga kena suap. Macam itulah hidup kita hari ni.........

Tiada ulasan: