Rabu, 17 Disember 2008

Cermin Diri

Selepas solat zohor semalam ada gotong-royong memasak juadah untuk majlis doa selamat di dapur suaru. Seperti biasa, Pak Hashimlah orang yang paling sibuk dalam situasi macam ini, mentelah pula ini adalah majlis kesyukuran dia. Malamnya ada kuliah agama Ustaz Omar. Biasanya kalau kuliah Ustaz Omar ni ramai orang.

Semasa menunggu nasi masak, sempat dia cerita yang majlis doa selamat ini diadakan kerana sejak akhir-akhir ini banyak dangat nikmat yang Allah beri kepadanya. Semua yang dia rancang dapat berjalan dengan sempurna dan lancar. Anaknya yang bertugas di Sarawak manakala menantunya di Pahang telah dapat bertukar ke Kuantan, anaknya yang nombor dua telah sembuh sepenuhnya daripada demam denggi dan telah mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran pada peringkat ijazah. Isterinya yang baru pencen pada pertengahan bulan November lalu tidak menghadapi sebarang masalah dengan bayaran pencen pertama. Pendek kata semuanya berjalan licin dan tidak ada masalah.

"Saya cukup yakin dan sangat percaya dengan ungkapan; Jika kita memudahkan kerja orang, insya-Allah kerja kita akan dipermudahkan-Nya", kata Pak Hashim. Aku sendiri akui hakikat ini. Jika ada sebarang kenduri kendara di surau atau sekitar taman perumahan ini, tak ada orang lain yang akan memasak. Cakap saja apa saja juadah dan menu yang kita hendak, insya-Allah dapatlah kami semua merasanya nanti. Sudah 2,3 ekor lembu dan kambing tumbang di suarau, tak pernah pun minta bantuan orang lain masak. Kalau tanya 'Chef Surau', semua orang taman kenal.

Pak Hashim ni bukan setakat masak saja. Dia sendiri yang akan pergi ke pasar untuk mencari semua bahan untuk dimasak. Pagi-pagi hari lagi dah sanggup ke pasar, kemudian balik memasak pula. Tidak kiralah majlis itu kecil atau besar. Calang-calang orang tak terbuat. Upahnya?....... Satu sen pun tak ada. Bagi beliau, bila masakannya habis dijamah orang, itulah kepuasannya.

Sudah tidak ramai lagi orang macam Pak Hashim ni yang ada dalam masyarakat kita pada hari ini. Pada zaman segalanya adalah duit, masih ada insan yang berhati luhur menyelesaikan masalah orang lain tanpa bersunggut. Mungkin itulah 'cermin dirinya' atas apa yang telah beliau lakukan.

Tiada ulasan: