Ahad, 21 Disember 2008

Hati 'Orang Tua'


Semasa balik kampung tempoh hari, kami sekeluarga berkesempatan memancing di atas jambatan ke Pulau Bunting, Kuala Sedaka, dekat Yan. Panjang juga jambatannya. Dari satu segi, aku tak dapat la pulak bayangkan apakah rasionalnya buat jambatan itu. Kalau dilihat daripada reka bentuk dan saiznya, banyak juga lah duit yang telah dibelanjakan untuk membina jambatan itu. Jika matlamatnya untuk pelancongan, apalah sangat yang ada dekat pulau sebelah sana tu. Kalau pun ia, mengapa buat separuh jalan saja? Jalan nak ke jambatan itu sendiri pun tak ada! Puas juga la bertanya orang setempat, barulah dapat cari jalan ke sana. Ikut batas 'ban' kata orang situ. Tapi apa yang pastinya, kerajaan Kedah pada masa itu mungkin banyak sangat duit, lalu buang la setengah dalam laut!

Sebelum aku balik ke kampung lagi, orang tua aku dah 'hin' nak memancing dekat sana. Isteri aku secara tak sengaja terpandang jambatan dari udara semasa dalam penerbangan ke Alor Setar suatu ketika dulu. Selidik punya selidik, memang ada jambatan, tetapi dalam google map tak ada lagi walaupun up-date edisi terbaru 2008.

Orang tua aku memang hobi dia memancing. 'Orang bendang' la katakan, tetapi selalu memancing dekat paya,bendang dan sungai saja. Dulu sekali aku ada bawa dia pergi memancing dekat Teluk Batik, Perak. Sampai pukul 3.00 pagi sanggup tunggu dekat tepi pantai! Aku layan saja. Bila aku balik baru ni, dah siap beli kekili dan joran baru! Sakan juga. Dah minat dia.

Semasa memancing tu, aku nampak dari raut wajahnya, dia cukup seronok. Dia begitu tekun memancing, memasang umpan dan menunggu umpan diragut ikan. Bila balik pun, masih bercerita tentang memancing tu. Aku adalah buatkan beberapa tali perambut untuknya. Dia bukan main berminat nak belajar hendak buat sendiri. Begitu tekun dan rajin bertanya itu dan ini. Aku rasa itulah saat yang beliau sungguh teruja. Selama ini mungkin tidak ada seauatu yang menarik minatnya sementelah pula ibu aku telah lama kembali menemui-Nya. Susah dan senangnya hanya dia sendiri yang tahu.

Walau bagaimana pun aku sangat gembira dan puas hati kerana aku dapat menggembirakan hati orang tua aku. Apalah sangat.......... pergi memancing. Mungkin tak seberapa jika dibandingkan segala apa yang telah beliau lakukan sebagai seorang ayah kepada aku. Semoga Allah panjangkan umur, terima segala ibadahnya, sihatkan tubuh badan ayah aku. Insya-Allah.

Tiada ulasan: