Khamis, 1 Januari 2009

Tali Oh Tali.......

Maka pada hari ini, dengan penuh rasa bangganya pihak berkuasa mengumumkan sebanyak 242 saman telah dikeluarkan atas kesalahan tidak memakai tali pinggang keledar. Setelah 6 bulan kempen dijalankan, dan setelah 2 minggu diberikan amaran, maka semalamlah berkuatkuasanya.

Apa yang pasti, hanya pihak bertanggungjawab sahaja yang ada statistik tentang kemalangan yang melibatkan kemalangan maut akibat daripada tidak memakai tali pinggang kaledar bagi penumpang di belakang.Mungkin terlalu banyak sebab itulah kesalahannya terlalu besar sehinggakan apabila dikuatkuasakan sepenuhnya nantikan akan didenda sejumlah RM2,000.00 atau 1 tahun penjara jika disabitkan kesalahan. Fhuiiiiiyooooooo...... Sangat bahaya!!!!!!

Tapi bahayanya ni pulak boleh dipilih-pilih. Kalau kenderaan yang dipasang sebelum tahun 1995 sangat tidak bahaya buat masa ini, tetapi ingat, 3 tahun lagi barulah jadi sangat bahaya. Kalau bas pun, penumpang belakangnya tidak juga bahaya. Yang baru-baru ini meninggal 10 orang kemalangan bas tu cuma boleh dikelaskan sebagai mati mengejut dan tidak disengajakan! Nak mati la katakan.......

Kalau naik keretapi pun sepatutnya kena pakai tali pinggang juga, sebab kenderaan darat ( pendapat aku la ), tapi keretapi tu panjang, bila 'eksiden' kepala la dulu kena. belakang boleh la selamat kot. Kot-kot la....

Dengar cerita, Syarikat PERODUA sahaja membelanjakan sejumlah RM61 juta untuk memasang semua model bagi kenderaannya yang telah dikeluarkan tanpa tali pinggang. Proton? Kalau pakai tali pisang boleh ka buat tali pinggang ni? Pakai tali rafia kuat sikit kot! Beli dekat kedai Sundar pun boleh!

Masa berita tadi, nampak ada berita bergambar. Adalah anak-anak yang duduk dibelakang sebuah kereta seramai 4 orang. Yang 3 orang tu pakai, lagi sorang tak pakai, tapi bila temuramah dengan bapanya, dia kata"Baguih, kempen ni, boleh selamatkan nyawa. Kita kena bantu mengurangkan kadar kemalangan maut ni". Yang anak dia tak tali pinggang sorang tu, macam mana kira?

Kalau kita naik kapal terbang pun, bila dah naik, kapten dia kata boleh buka tali pinggang. Nanti nak turun, kena la pakai balik. Kalau ikut-ikutkan peraturan, kena belit sampai ke tengkuk! Bukan boleh jangka bila kapal terbang tu nak jatuh. Terbanglah katakan, bukan atas darat!

Aku rasa semua orang pernah memandu atas lebuh raya. Cuba kita lihat sikap pemandu bas-bas ekspres. Kalau kita dalam kelajuan 110km/j, dia selamba saja memotong kita. Kes-kes macam ini biasa terutama bas ekspres ke pantai timur. Berapa agaknya kelajuan mereka? Begitu juga dengan kenderaan besar sepeti lori dan tidak kurangnya kereta yang dipandu anak-anak muda yang ekzosnya baya peha kita ni. Bukan 110km/j, tetapi darab dua.

Mungkin mereka semua memakai tali pinggang yang harganya lebih mahal, sebab itu kalau kemalangan mereka tidak kisah. Garenti selamat punya! Kalau pakai tali kambing tu la yang 'padam'.

Mungkin 'Ops Sikap' pada tahun ini nanti akan mengurangkan dengan drastik statistik kemalangan maut ni apabila semua dah pakai tali pinggang. Kalau ada anak 4 orang, pastikan yang seorang itu dihantar ke destinasi yang hendak dituju melalui kiriman Pos Laju terlebih dahulu, kerana kereta hanya untuk 5 orang sahaja. Pos Laju pun dah okey sekarang ini, Kata Samy Vellu "Hari ini pos, semalam suda sampei" Jika tidak, sila buat ulang-alik Kedah Kuala Lumpur sebanyak 2 kali untuk setiap perayaan atau kecemasam yang lain.

Semasa kajian yang dijalankan dahulu itu, mungkin responden yang jawab soal selidik tu tak jumpa item 'SIKAP' kot nak ditanda atau mungkin orang cerdik pandai yang mengkaji tu tak terfikir atau tak terlintas dalam fikirannya bahawa faktor sikap para pemandu juga boleh menyumbang kepada kemalangan maut (pendapat kurang cerdik aku la yang tak ada kelulusan dan jawatan seperti Datuk Sigh tu ).

"Selamat memandu, dan jangan lupa memakai tali pinggang keledar"

Tiada ulasan: