Ahad, 10 Mei 2009

Kusut Dan Berserabut.

Tidak semestinya pemimpin itu mempunyai kelulusan yang tinggi baru boleh memimpin, dan tidak juga yang rendah taraf pendidikan itu jugak tidak boleh memimpin. Tetapi kita harus ingat, lumrah manusia dan hukumnya alam ini! Orang yang mempunyai sekeping kertas yang mengakui tahap pendidikan seseorang itu dipandang cukup tinggi dan disanjung sebagai pemimpin. Tidak dapat kita nafikan, biasanya golongan inilah yang cerdik dan sudah tentulah berkebolehan untuk memimpin.

Jika kita lihat sinario politik Tempoyak (pinjam kata-kata MSO) tu, semuanya cerdik-cerdik belaka. Baik daripada kepala negerinya hinggalah kepada Menteri-menteri Besarnya. Sorang tu Dr manakala sorang lagi tu Ir, manakala kepala negerinya juga pernah menyandang pangkat tertinggi di dalam satu jawatan dalam negara kita ni. Anak dia juga bukan calang-calang, ada Dr juga! Pendek kata semuanya cerdik-cerdik belaka! Orang yang depa nak perintah ni pula, golongan biasa saja, kalau dibuat kajian saintifik la kan, rasa aku 20% la kot yang ada Phd atau Doktor, yang lainnya kebanyakan macam aku ni saja la kot.

Bila kita tengok apa yang berlaku pada 7 Mei yang lalu, aku rasa cukup sedih, malu dan rasa cukup hina. Sedih mengenangkan bangsa aku yang begitu kemaruk dengan kuasa dan nafsu serakah hingga hilang harga diri; malu, malu kerana mereka telah mengkhianati amanah daripada rakyat dan orang ramai yang menaruh harapan terhadap mereka; hina, hina kerana orang yang kita anggap payung bangsa begitu sukar untuk membuat satu keputusan yang terbaik pada saat-saat yang sangat-sangat diperlukan.

Bagi aku, kemelut yang berpanjangan itu boleh diselesaikan dengan mudah pada 7 Mei tu. Cuba kita bayangkan, perasmian sidang tu boleh dilakukan setelah 5 jam tertangguh akibat "peperangan" anggota-anggota dewannya.

Jika daripada mula peperangan itu, perasmi itu masuk terus ke dalam dewan dan terus bertitah " Kenapa dengan ahli yang berhormat semua ini? Ini negeri saya. Saya hendak semua ahli dewan hormat pada dewan, tunjukkan tingkahlaku yang baik. Orang yang bertanggung jawab, sila jalankan tanggungjawab kamu untuk menjalankan amanah rakyat di dalam dewan ini".

Aku sangat yakin, semua orang akan tunduk hormat kepada perasmi itu. Tak akan ada seorang pun rasa aku yang akan cuba melawan dia! Yakin la.

Kan boleh selesai!

Apa macam? Ada berani? Itu pandangan orang bodoh macam aku nie la.......



Tiada ulasan: