Khamis, 30 April 2009

Rezeki Kita....

Agak lama aku tak menulis. Masa terasa terlalu singkat sekarang ni. Banyak kerja yang tidak dapat diselesaikan dalam masa yang kita kehendaki. Itu menunjukan umur kita semakin pendek! Banyak perkara menarik untuk aku catatkan namum semuanya terbatas kerana mungkin aku sudah tidak begitu mahir untuk menguruskan masa sekarang ni. Bukannya masa itu semakin singkat.

Baru-baru ni ada seorang kawan aku bercerita tentang untung nasibnya bekerja makan gaji. Dalam dunia yang penuh dengan "pijak-memijak" untuk naik ke atas, macam-macam boleh berlaku. Kekadang perkara yang tidak terlintas pada fikiran kita pun boleh berlaku. Bukannya sekali aku dengar cerita macam ni, malahan sudah berkali-kali.

Aku kenal kawan ni pun agak lama juga, hampir sepuluh tahun la kot. Masa aku kenalnya pun dulu cerita ini juga yang berlakunya. Dengan ayat mudahnya"pisang berbuah berkali-kali" la. Masa sebuah sekolah baru dibuka di kawasan ini, dialah antara yang menjadi orang yang pertama "memugar" tapak sekolah itu. Tebang pokok kecil dan besar, bersih segala semak samun, "memerun"segala ranting hinggalah jadi "kampung halaman". Bila nak bina "rumah" saja, orang datang "halau"! Maka pindah randah la balik ke sekolah lamanya. Maka, orang yang "diarahkan" datang tu pun cuci "kaki tangan" saja. Semuanya telah siap! Ingatkan itulah kali pertama dan terakhir untuk kawan aku ni, rupanya itulah yang permulaan dan ada yang berikutnya!

Sekali lagi, sejak bulan 12 tahun lalu, kawan aku ni diberikan tanggungjawab sebagai "care taker" dekat sebuah sekolah yang baru selesai dibina di daerah aku ni. Mulanya memang la dia tak nak pergi kerana katanya nak berhenti. Pencen awal! Setelah dipujuk dengan kenaikan pangkat, akhirnya dia pun termakan juga la ......

Maka bekerjalah kawan aku ni hingga tak ingat lagi bulan 12 tu cuti sekolah. Orang lain "melentang" cuti, dia duduk la dekat sekolah "barunya" menyelesaikan segala tanggung jawab yang diberi. Bukan dia seorang sahaja. Ada dua orang lagi "kawan-kawannya". Mereka pun dijanjikan juga untuk kenaikan pangkat dan jawatan hakiki. Ada pun dengan penuh harapan menggunung, maka tiada lain, melainkan tersenyumlah mereka mengenangkan segala janji yang diberikan.

Setelah semuanya selesai, bila sekolah tu nak buka baru-baru ni, maka sampailah takdir, datanglah "tiga orang" yang telah diangkat dengan tauliah, bukan janji untuk menggantikan mereka bertiga tadi. Disampaikan arahan untuk mereka balik semula ke jawatan asal, atas alasan mereka tadi tidak memohon untuk ke jawatan tersebut! Maka tergangga la mulut mereka melopong ibarat mengharap janji-janji pilihanraya!

Apa perasaan mereka? Cuba kita letak diri kita di tempat mereka! Cuba orang yang buat keputusan itu jadi diri mereka!

Aku sedih sungguh bila mendengar cerita dia ni. Sanggup depa buat macam tu. Tak memohon itu bukanlah alasannya. Jika dahulu mereka sanggup "angkat" dengan janji, apa salahnya mereka yang "uruskan" permohonan itu, yang sudah tentunya mereka bertiga tadi lebih daripada layak dan sudah terbukti dengan segala kerjanya! Apa yang "menarik" di sini, orang yang datang itu semuanya ada "kaitan" dengan pejabat pendidikan daerah.

Begitulah manusia menilai manusia, hanya atas sekeping kertas yang dinamakan borang, maka hati, perasaan, iman dan kemanusiaan digadaikan.

Cerita yang sama juga berlaku kepada seorang kawan aku yang sekarang ni menjadi seorang guru biasa di Sekolah Kebangsaan Serendah. Urutan ceritanya sama, cuma wataknya saja yang berbeza.

Kita perlu sentiasa ingat, kalau rezeki tu kita yang punya, masuk ke dalam mulut orang pun keluar balik. Tetapi sekarang ni, manusia yang "mengagihkan" amanah Allah tu yang menentukannya siapa yang layak dan siapa yang tidak!

Bagi aku, sesuatu perlu dilakukan untuk mengatasi masalah ni. Nampak sangat begitu hina bidang cikgu ni. Cakap bukan main berdentum-dentum, masalah sendiri pun tak terbuat!





Tiada ulasan: