Sabtu, 7 Mac 2009

"Masin Mulut"

Tidak berapa lama dulu aku ada tulis tentang PPSMI ni. Orang Kedah kata "masin mulut", bila mana semalam berduyun-duyun rakyat jelata melahirkan perasaan kecewa dengan perlaksanaan dasar pelajaran ini. Aku ingat akulah orang yang paling "capoi" mulut, komen dasar kerajaan tentang perlaksanaan PPSMI ini. Rupa-rupanya berjuta lagi bersependapat dengan aku. Sudah lama bergelodak dalam dada, dan akhirnya terpacut keluar juga"muntah" dan "nanah" dari lohong mulut manusia yang menamakan mereka sebagai orang melayu, yang bangga bertutur dengan bahasa melayu, yang selesa berbincang dan berbual dengan bahasa melayu!

Realitinya, orang sekarang kurang bangga dengan bahasa kita sendiri. Mereka akan lebih megah dan bangga jika boleh bercakap bahasa Melayu dengan disulam bahasa Inggeris. Semasa mesyuarat PIBG sekolah anak aku baru-baru ni, ada seorang ibu tu yang dah tak boleh bercakap bahasa Melayu. Pelat Inggeris habis. Aku rasa saja nak tunjuk tahap pendidikan dia kononnya. Nak orang cakap "golongan berpendidikan" Beli rumah pun kawasan "hulu banat" kena tipu dek pemaju dengan lagu P.Ramlee saja! Jalan masuk ke kawasan rumah disambut dengan kera monyet bergayutan .......Pungkoq pun "meghelit" pelat! Pelat Orenggg putisss kononnnn..........

Kata orang -orang tua dulu:
Yang kurik itu kendiri,
yang merah itu saga;
Yang elok itu budi,
yang indah itu bahasa.

"Bahasa Mencerminkan Bangsa"

Daripada tuturkata dan bahasanya pun kita sudah tahu bagaimana nilai diri dan perwatakan seseorang itu. Kita bangga dengan bahasa asing yang kata ganti dirinya untuk panggil ibubapa dia "you" daripada bahasa kita yang tahu taraf hormatnya kepada orang yang seharusnya kita hormat.

Pemimpan yang malaksanakan dasar ini apa peduli, kerana semua ini adalah duit. Kalau tak mereka yang dapat, kroni yang dapat, sekupang dua tentu ada habuan punya! Kerat jari la kalau tak betui! Untuk melaksanakan PPSMI ini menelan belanja berjuta-juta! Duit kita yang bayar cukai. Duit kita yang dijadikan "racun" untuk masa depan anak-anak kita terutamanya orang-orang melayu. Cuma Melayu "Bangsat" dan "Batat" saja yang menyokong PPSMI ni.

Cakap pasai Melayu bergegar-gegar! Cium keris la...... macam-macam. Pirahhhhh mabukkkkk. Bahasa yang menjadi lambang bangsa pun hang tak terjaga, nak cakap banyak. Tu yang berbuih kemutih tepi mulut, sapu dulu baru bercakap pasai bangsa Melayu!


Tiada ulasan: