Jumaat, 24 Oktober 2008

Salam Pengenalan




Assalamu'alaikum dan Selamat sejahtera;





Pertama sekali saya ingin mengucapkan rasa syukur saya ke hadrat-Nya kerana selama ini tidak terjangkau dalam fikiran saya untuk membuat catatan dalam lapangan seumpama ini. Mungkin catatan ini akan dikongsi oleh orang lain yang kemungkinannya saya lansung tidak kenal apatah lagi bersua muka.



Hidup kita penuh dengan 'ranjau' dan dugaan yang mendewasakan kita. Justeru, tidak salah rasanya untuk saya mencoretkan pengalaman harian untuk meminta pandangan, pendapat, buah fikiran daripada masyarakat di mana bersesuaian dengan konsep 'Saling Mengingatkan'.



Peristiwa pahit, kenangan manis dan sebagainya menjadi asam garam dalam kehidupan kita seharian. Ada kalanya kita memerlukan ubat, ada kalanya kita telan sahaja semua itu demi meneruskan kehidupan seharian.



Bagi saya semua ini ada dalam sebiji "Peria Katak". Rasanya pahit, rupanya menggerutu, kemetot dan tak 'sedap' mata memandang....... pun begitu, jika kita rasa meloya,dicelur sebiji, dimamah....... hilang juga rasa meloya. Kencing manis, jika diamalkan dengan dijadikan ulam, insya Allah, berkuranglah ia.



Walau pun begitu, berapa orang yang kenal akan pokoknya? Adakah ditanam berladang seperti buah strawberi? Jika dahulu dijadikan pepagar keliling pangkin belakang rumah. Asal dibaling saja bijinya, 'hemoi' lah dirinya untuk hidup di muka bumi ini.



Dengan ciri-ciri dan sifatnya yang disebutkan tadi, saya amat berharap agar ruang "Peria Katak"ini dapat dijadikan wadah untuk kita sama-sama memberi pandangan, buah fikiran, nasihat dalam meneruskan kehidupan kita ini. Insya-Allah.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya ucapkan tahniah kerana hadirnya blog yang sebegini rupa....teruskan usaha anda