Isnin, 27 Oktober 2008

Kasih Seorang Ibu

Untuk kesekian kalinya aku bersama isteri dan anak-anak menziarah anak saudaraku Wan Muhammad Ammar Zarif di Unit Neurologi 6B HKL petang tadi. Dah lebih tiga bulan dekat HKL ni, tak nampak pun "bertambah sihatnya", semakin teruk lagi ada lah. Kalau dikira, sudah lebih dari dua tahun kakak aku "berkampung" menemani anaknya di hospital bermula dari Hospital Pulau Pinang, Hospital Alor Setar, dan yang terakhir ni, di HKL.

Berat sungguh ujian Allah kepadanya! Calang-calang orang, mahu gila meroyan jadinya. Sudahlah kembar sulung Muhammad meninggal setelah 2 jam dilahirkan, yang seorang ni tak tahu lagi untung nasibnya. Bila pula akan sembuhnya....hanya Allah saja yang tahu.

Kalau bahasa mudahnya orang kata, penyakit "kepala besar". Daripada penjelasan perubatannya yang senang nak faham, air dari dalam kepala tak dapat turun untuk dikeluarkan dari badan secara semulajadi. Semasa di Hospital Pulau Pinang dulu, dah berkali-kali buat pembedahannya, datang ke Kuala Lumpur ni pun dah 2 kali! Tengkorak kepala tu ditebuk untuk letak sejenis alat "shunt" namanya. Bila alat tu tak berfungsi dengan baik, atau ada jangkitan kuman, kena buang pula. Ganti baru, kena tebuk lagi. "Shunt" tu tak berapa berkesan, pakai "Omaya" pula. Bila semua tak fungsi, kena tebuk, salurkan terus air kepala tu ke dalam beg plastik dekat sebelah katil pakai salur. Macam-macam ikhtiar doktor untuk mencari jalan penyelesaian. Sama ada menjalankan teori perubatan atau kajian, hanya mereka yang lebih mengetahui. Baru-baru ni, semasa orang lain gembira menyambut hari raya aidilfitri, Mohammad terlantar di ICU. Mungkin semasa pembedahan yang entah ke berapa kalinya "terusik" saraf pernafasan. Ditebuk pula dekat halkum, masuk pula satu alat "trikie"(macam tu la bunyinya, aku pun tak tau sangat). Hilang lansung suara sekarang ni. Bila menangis, hanya air mata saja yang keluar.

Setiap kali aku melawatnya, aku tak dapat gambarkan betapa deritanya Muhammad mengharungi hidup ini. Sepajang hayatnya hanya di hospital. Dunianya hanya ubat, misi, jarum suntikan, bilik pembedahan dan ibunya. Air mata aku sudah kering untuk menangisi semua ini.

Kakak aku itu tak pernah mengeluh dan jemu untuk menukar kain muntah, berak kencing anaknya. Tidak pernah aku melihat wajahnya berkerut kesusahan melakukan semua itu. Mungkin segala tangisan, air mata sudah kering dan terhapus dari kamus dirinya. Dengan suara yang lemah-lembut beliau menjalankan kewajibannya sambil berbicara dengan Mohammad yang belum mengerti apa-apa. Kadang-kadang didakap anaknya dengan penuh kasih sayang memujuk bila Mohammad "merajuk" yang sekarang ini lebih jelas nampak tulang rangkanya daripada isi .

Ujian Allah ini seakan-akan meragut segala-galanya. Kakak aku juga bekerjaya, lulusan luar negara lagi. Malangnya, atas dasar undang-undang dan peraturan tanpa ada pertimbangan belas kasihan dan budi bicara, kakak aku ni dinasihatkan supaya "pencen". Mungkin tak kena kepada diri atau saudara-mara pegawai-pegawai berkenaan. Begitu juga keluarganya. Abang ipar aku sesekali datang ke Kuala Lumpur menjeguk. Tiga orang anak lagi bersamanya. Semua bersekolah. Semua tu menuntut pengorbanan dan wang ringgit yang bukan sedikit.

Aku pernah mendengar dalam satu kuliah agama di surau dekat rumah aku. Kata ustaz tu, kekadang Allah akan menyegerakan permintaan seseorang hambanya kerana dia tidak suka melihat hambanya itu memohon sesuatu daripada-Nya. Kekadang Allah melambat-lambatkan permintaan seseorang hambanya itu kerana dia terlalu asyik dan suka melihat hambanya merayu memohon sesuatu daripada-Nya.
Hanya kesabaran saja yang ada pada kakak aku itu. Doa dan harapan sudah "bertimbun-timbun" rasanya. Panjang umur anaknya atas semangat kuat ibunya. Habis sudah semua simpanan wang ringgit. Yang tinggal hanya doa dan harapan.

Hanya Allah yang maha mengetahui segala-galanya. Kita mampu merancang............

Tiada ulasan: