Khamis, 30 Oktober 2008

Adilkah Kita......

Di sekolah adalah pentas paling sesuai untuk kita bentuk anak-anak dengan segala macam perkara. Sebab itu kalau kita lihat, macam-macam yang pak menteri dan orang ramai bagi cadangan supaya diajar di sekolah. Kalau kemalangan jalan raya meningkat, peraturan jalan raya perlu diajar di sekolah. Banyak kes buang anak, pelajaran seks diperkenalkan di sekolah, menteri tak tahu sejarah, mata pelajaran sejarah nak diperkenalkan semula, dan macam-macam lagi. Jangan hairan jika sedikit masa lagi, ada pula mata pelajaran khas negara-negara seperti Myanmar, Vietnam, Nepal dan lain-lain lagi kerana banyak PATI di negara kita!


Kawan aku ni seorang cikgu, kerjaya yang orang sanjung tinggi suatu masa dulu. Sekarang ni orang tanya dulu "Cikgu sekolah rendah ka, sekolah menengah?"Kalau sekolah rendah, muncung saja mulutnya " Ooooo.... sekolah rendah". Setakat itu saja. Kata kawan aku laaa......... Aku dah lama sangat berkawan dengan dia ni. Aku ni pendengar yang setia, apa yang dia cerita, aku dengar.Sekurang-kurangnya hilang la sikit tension dia.


"Dalam sekolah pun ada politiknya," katanya satu petang. Aku tak pandai nak mengagak apa yang dia nak cerita, maklum la, aku ni mengaji tak tinggi. Sekolah dulu pun tingkap daun pintu kayu, siap ada jaring besi lagi. Zaman bila bina bangunan tu, aku pun tak tau. Yang aku ingat macam tu la sekolahnya bila mak aku cerita masa dia sekolah dulu-dulu. Allahyarham mak aku juga dulu belajar di sekolah rendah yang sama.


Menurut kawan aku tu lagi, murid sekarang akan "dikelaskan" kepada pencapaian akademik. Kelas pertama adalah murid yang "cream" la. Yang lain tu, semakin ke belakang, semakin "low" dia punya "signal" nak tangkap apa yang cikgu ajar. Jadi, yang jadi tumpuan ialah kelas yang pertama ini. Semua program, segala aktiviti akan disogok kepada murid-murid ni saja. Kalau nak dipuji pun, yang melambungnya murid-murid daripada kelas ni saja. Kalau ada apa-apa pertandingan, yang wakilnya murid dari kelas ni saja. Yang lainnya, jadi tukang tepuk tangan bila murid tadi ambil hadiah saja.


Yang jadi masalahnya ialah kawan aku ni mengajar kelas yang paling "low" dia punya "singnal". Sebenarnya murid-murid ini juga ada perasaan yang tidak dapat kita selami. Katanya lagi, pernah satu masa ada satu program yang terpaksa dicampurkan murid-murid tadi dengan kelas lain. Murid kelasnya tadi pun cakap yang mereka tak mahu ke kelas satu lagi seperti yang diarahkan kerana murid-murid kelas tersebut pandai dan pandang rendah pada mereka. Menitis air mata kawan aku ni apa bila mendengar kata-kata macam tu yang boleh keluar dari murid tahun 5. Ada seorang ustazah tu,pilih la murid-murid dari kelas belakang ni untuk masuk menyanyi nasyid.Bukan main teruja la murid-murid ni. Kalau latihan pukul 9, pukul 8 dah berkumpul. Heboh cerita kepada kawan-kawan supaya tengok nanti dia nak bernasyid.


Macam-macam........ Kita ingat dekat India saja hidup masyarakatnya dengan sistem kasta. Kita tak sedar pun daripada sekolah kita juga dah wujud sistem kasta secara halus. Jangan hairan jika suatu hari nanti masyarakat kita yang berpelajaran tinggi, diberi Allah sedikit kekayaan memandang rendah kepada golongan biasa. Bukan lagi dalam drama-drama Melayu saja, tetapi realitinya mungkin ada. Masa aku guna kereta Proton Saga dulu pun aku perasan juga masa pergi servis di Glammerie tu. Kalau yang datang servis tu kereta Perdana, tempat lain, siap ada "red carpet" lagi. Bukan main lagi la layanannya. Yang pakai Proton Saga ni, macam tunggu giliran dekat klinik kerajaan saja.


Sedar atau tidak, sebenarnya kita sendiri yang mencorakkan budaya masyarakat kita untuk 10 hingga 20 tahun lagi. Kalau dulu orang sering menyalahkan masa, dengan alasan zaman sekarang zaman materialistik dan sebagainya, tetapi sebenarnya semua itu hasil dari tangan kita sendiri.


Macam-macammmm............

Tiada ulasan: