Ahad, 14 Februari 2010

Sudah Suratan

Jam lebih kurang pukul 7.15 petang Rabu, 10 Februari lalu, handphone aku berderang. Along lantas mencapainya. Tengok pada paparan skrin, nama Abang Wan. "Pak Long telefon ni', katanya. Terdetik difikiran aku, tentu ada sesuatu yang tak kena, kerana selama ini tak pernah abang ipar aku telefon jika waktu macam tu. Di hunjung talian suaranya sebak tertahan, berbaur sedih yang amat sangat. Lama juga untuk menuturkan butir bicara. "Adik Muhammad ada di hospital la ni. Dalam ICU. Keadaannya kritikal. Doktor tak jamin apa-apa. Mungkin untuk selamat adalah tipis". Itulah butir bicara yang aku dapat tangkap. Aku tergamam seketika. Baru 2 hari lepas, semasa kami dok bersembang dalam YM, tanya khabarnya. Baru-baru ni Muhammad tak dapat buang air besar. Mungkin ada masalah penghadaman. Lepas tu dah baik dah.

Hati aku dah tak sedap. Kebetulan pula sejak dua, tiga hari ni mata sebelah kiri asyik berkedip-kedip. Bukanya percaya, tetapi secara kebetulan. Isteri aku dah biasa dengan situasi macam ni. Tak payah nak cakap, dah diambilnya beg pakaian. Buat persediaan jika hal-hal yang tidak diduga berlaku.

Hari Khamis, 11 Februari 2010 jam lebih kurang 12.45 tengah hari, sekali lagi aku menerima panggilan telefon. Abang memaklumkan bahawa adik Muhammad telah kembali ke pangkuanNya. Terus aku maklum kepada isteri dan anak-anak supaya bersiap sedia untuk balik ke Kedah.

Jam 8.30 malam, kami sampai di Kampung Ganding, Alor Setar. Suasana pilu menyelubungi rumah mertua kakak aku. "Kita kebumikan Muhammad bersebelahan dengan abang kembarnya di sini. Mudah la kalau nak ziarah. Satu tempat saja", kata ayah abang aku.

Wajah kakak dan abang aku nampak tenang dan tabah. Mereka redha dengan ketentuan ini. Dah hampir 4 tahun adik Muhammad "dipinjamkan" kepada keluarga kakak aku. Hampir 4 tahun jugalah Muhammad hidup dengan penuh derita dan sengsara. Mungin inilah ketentuan Yang Maha Berkuasa untuk menamatkan segalanya.

Semoga adik Muhammad Ammar bin Wan Roshidi aman dan ditempatkan bersama-sama roh mereka yang terpilih.

Tiada ulasan: