Ahad, 30 Januari 2011

Siapa Yang Betul?

kita sering mendengar orang cakap orang tu tak betul...orang ni tak betul, tetapi dia saja yang betul. Bila tanya orang yang dia kata tak betul tu, dia cakap pula yang sebaliknya. Bila situasi ni timbul, kita pun boleh pecah kepala nak fikir siapa yang betul!

Biasanya setiap orang yang menyatakan dia yang betul itu mempunyai alasan dan pendapatnya sendiri. Untuk mempertahankan pendapatnya inilah yang menjadikan dia benar-benar yakin yang orang lain tak betul. Begitulah sebaliknya. Masing-masing ada hak yang perlu dipertahankan mungkin untuk kepentingan masing-masing. Perkara akan jadi lebih rumit dan sukar untuk kita menentukan siapa yang betul tu apabila ada penyokong bagi setiap pendapat tu. Kalau kita nak fikirkan, mungkin kepala otak kita berserabut dan mungkin sama macam gambaq di atas!

Aku pernah mendengar satu ceramah motivasi. Kata penceramah itu, betul atau tidak sesuatu perkara itu bergantung kepada penerimaan kita berdasarkan latar masa dan kepentingan kita. Contoh; bila ketua kita botakkan kepala, kita pun ikut sama. Ketua tu kata perbuatan botakkan kepala itu adalah betul! Pengikutnya melakukan perkara yang betul. Pada masa yang sama, seorang pengikutnya tidak membotakkan kepala, sebab masyarakat di luar sana menganggap perbuatan membotakkan kepala itu adalah tidak betul. Apabila dia memberitahu hal itu kepada ketuanya, mereka menganggap pengikut tadi adalah tidak betul.

Jadi, siapa yang betul sebenarnya?............

Tiada ulasan: