Sabtu, 11 Julai 2009

Rakyat diUtamakan

Cuti hujung minggu lepas aku berkesempatan balik ke Kedah jenguk orang tua, mentelah pula sekarang ni musim buah-buahan. Seingat aku, pokok durian belakang rumah tu dan dekat sepuluh tahun berbuah, tapi tak pernah seulas pun merasa. Bila masa luruh saja, tak berkesempatan nak balik. Bila dah balik, semua buah dah habis. Kalau rambutan tu, biasanya kering hitam atas pokok saja la. Sekali ni, aku sekeluarga sempat la merasa durian. Buah rambutan yang mengkal sedang elok nak dijamah. Kata ayah aku, buah durian tahun ni kurang sikit manisnya. Masa 'memberat' tempoh hari, kena musim kemarau. Buah jadi macam nak mangkar.

Masa makan rambutan dekat depan rumah tu, aku 'terperasan' motosikal EX5nya masih belum bercukai jalan lagi. Bila aku tanya, katanya sekarang ni cukai jalan memang murah, cuma RM2 saja. Yang tak tahannya ialah insuran motosikal tu. Kalau motosikal yang mencecah 10 tahun, insurannya mencecah RM120! Macam mana la orang kampung yang kerjanya menoreh getah nak bayar dengan duit banyak tu. Nak beli beras ka, nak bayar insuran motosikal. Kalau macam orang tua aku tu, sehari menoreh mungkin dapat la RM10 - RM15 kot. Harga getah sekarang ni pun murah saja. Kalau nak dikirakan dengan hari boleh menoreh, dan jumlah belanja harian, mana la mampu. Teringat aku masa aku guna motosikal dulu. Insuran masa itu lebih kurang RM65 macam tu, campur dengan cukai jalan RM32. Kurang dari seratus dan ada cukai jalan dengan insuran. Kalau kita fikirkan, bukan senang-senang syarikat insuran tu nak naikkan premium kalau tak dapat persetujuan Bank Negara! Betul la........ Rakyat diutamakan!


Sebelum cuti penggal dulu tu, anak aku yang belajar di tingkatan satu bawa balik surat makluman. Kena bayar 'Bayaran Tambahan' berjumlah RM150 lebih. Masa bayar 'Bayaran Tambahan' tu, rupanya nama baru bagi Yuran. Menteri Pelajaran sebelum ni dah 'haramkan' perkataan Yuran ni rupanya. Kalau dulu tu, Yuran kutip awal tahun dengan jumlah RM4.50, sekarang ni kutip bulan Jun. Bayarannya RM150 lebih!.... Sikit punya banyak ka lari jumlahnya. Sekali lagi kita harus ingat..... Rakyat diutamakan!

Isu PPSMI yang pernah aku cerita dulu tu pun rasanya macam tu la jugak nanti jadinya. Kalau ikut statistik yang keluar masa berita dekat TV hari tu, memang la nampak sangat gagalnya. Orang 'tonggang' lagi 'banggang' pun tau, tapi yang syoknya, tahun 2012 pula nak dihentikan. Apa la punya ngok menteri kita ni, dah tau tak baguih, dok 'tebiang' juga sua kepala. Otak letak dekat kepala lutut ka, dalam tong sampah orang macam ni. Sekali lagi kita kena ingat.... Rakyat diutamakan!


Dikesempatan ini juga, aku ingain mengambil kesempatan untuk mengucapkan Tahniah kepada Perdana Menteri kita yang sungguh berjiwa rakyat walaupun hanya baru sekali kita nampak duduk bersila di lantai dalam dewan. Yang kita tak nampaknya duduk atas kerusi empuk yang macam mana dalam rumah macam mana. Tahniah kerana mementingkan kebajikan rakyat dengan menzahirkannya seperti cerita-cerita di atas tadi. Tahniah atas slogan 'Rakyat diUtamakan'

Tiada ulasan: